Søk i denne bloggen

lørdag 2. januar 2016

Frokostcookies

Hei, og god morgen!

I dag startet dagen min klokken 06.15... Og det var ikke fordi jeg ble vekket av 4-åringen.. neida, jeg våknet helt av meg selv og var lys våken... inneklemt i midten av senga.. Og for å si det slik.. jeg var nok alt annet enn elegant der jeg i et desperat forsøk prøvde å snike meg ut av senga uten å vekke de to andre! Men jeg klarte det, og hadde en rolig stund med kaffekoppen før jeg svingte meg rundt på kjøkkenet.

Som jeg skrev tidligere, så er en av mine store hemsko i vektreduksjonen, brød. Jeg er veldig glad i brød, men merker på kroppen at den egentlig ikke liker det. Jeg blir oppblåst og ikke metter det spesielt lenge heller. Når jeg har kuttet ned på brød tidligere har vekta gått relativt raskt nedover, så det burde jo egentlig vært motivasjon i seg selv, men det er jo så godt..
Nå jakter jeg på andre alternativer til frokost og lunsj som jeg syntes er like gode, men litt bedre for kroppen. Knekkebrød er ikke helt min greie...

Fitfocuse har mange spennende oppskrifter på bloggen og i dag har jeg testet ut disse: frokostcookies med blåbær.

Jeg lagde dobbel oppskrift ettersom jeg regner med at det er flere i huset som ønsker å smake.

 Jeg startet med å blande alle de tørre ingrediensene.
Havregryn, malt havregryn, linfrø, bakepulver, salt og revet sitronskall.



Malt havregryn lagde jeg selv med stavmikseren vår. Vi har en kuttedel man kan koble på stavmikseren, men før vi fikk den har jeg brukt blender.


Deretter blandet jeg i de våte ingrediensene, sitronsaft, olje, eplesyltetøy og banan. Det gjør man lett med en kjøkkenmaskin, men jeg valgte å kna det sammen med hendene. Tilslutt tilsatte jeg et par never med blåbær. 
I oppskriften står det at man får 6 stk av enkel oppskrift. Jeg fikk 11 av dobbel. Mulig noen ble litt store, men jeg brukte ca en neve på hver. 
Stekte de i ovnen på 200 grader. I oppskriften står det 15-17 minutter, men jeg har en gammel ovn og måtte steke de i 20 minutter. 


Jeg valgte å lage en smoothie å servere sammen med disse.
Da brukte jeg frokostjuice, et par spiseskjeer med gresk yoghurt, smoothieblanding med bær fra Rema 1000, en neve mandler og en teskje med honning som søtning.

Når frokosten skulle inntas fikk jeg selskap av Frøya som omsider våknet klokken 8 (!). 

Enjoy!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar