Søk i denne bloggen

mandag 4. januar 2016

Tabata - hva er det?

Det er et ord jeg har hørt, men helt aldri skjønt hva er.. Annet enn at det har med trening å gjøre. Har også tenkt at det hvertfall ikke er noe jeg har noe med å gjøre.. Helt til i dag.. Jeg får inspirasjon fra Fit på 30 dager og i dag var det styrketrening, et fullkroppsprogram som skulle utføres som tabata.

Navnet tabata kommer fra en Japansk forsker, Dr. Izumi Tabata og er et høyintensitets intervallprogram. Hver tabata består av 20 sekunders høyintensitet og 10 sekunders hvile x 8 repetisjoner. Totalt 4 minutter pr tabata. Jeg skulle ha 6 tabataer.
Vidar hadde vært i Lillestrøm og løpt sammen med Romerike runners og kom hjem når jeg skulle begynne. Dermed fikk jeg meg en treningspartner.

Vi ble enige om et program på forhånd, underkropp, overkropp, core x 2.
Knebøy, stående roing, sittende båt,
Utfall, push up (jeg tok på kne) og planke.
Resultat: gele armer, skjelvende ben og YES!

1 kommentar:

  1. Så flink du er som faktisk gjør dette! Hadde selv cardio dag i går og er helt død i dag.. Stå på!!

    SvarSlett